ÅRSBERETNINGER

Kontakt:

Børge Svane

Klosterskjul 7

3520 Farum

Telefon: 4499 2434

E-mail: farum.landsby@gmail.com

Siden er sidst opdateret:

19.07.2018 BSN

Årsberetninger

 

Beretning 2017

Foreningens mangeårige ildsjæl og stiftende medlem af bestyrelsen, Bernt, døde den 6. marts. Bestyrelsen sendte blomster til bisættelsen og flere bestyrelsesmedlemmer deltog. Bernt Petersen var et meget stort aktiv i bestyrelsens arbejde, med sin faglighed, sin indsigt og sit store personlige engagement. Foreningen har lidt et meget stort tab. I årets løb valgte Palle Vibe også at forlade bestyrelsen.

 

Bestyrelsen har i det forløbne år holdt 6 bestyrelsesmøder. Traditionen tro har vi holdt fastelavnsfest i samarbejde med menighedsrådet, ”frisk-op dag” med rengøring på skolepladsen og høstfest 1. september. Derudover inviterede vi sammen med foreningen Furesø By og Land til et foredrag om Naturpark Mølleåen.

 

Bestyrelsen har i det forløbne år diskuteret træerne på Forten og gennemgået alternative forslag til den fremtidige beplantning, ligesom den har genfremsat forslaget om trafikdæmpende foranstaltninger og sendt et støttebrev til ejerne af Farumgård i den verserende sag om offentlig adgang til stien gennem parken. Bestyrelsen har desuden været i løbende kontakt med den følgegruppe, der er nedsat i forbindelse med renoveringen af Farum Hovedgade.

 

Vedr. træerne på Forten: spørgsmålet var et relativt hedt emne på sidste års generalforsamling. Efter nogen debat blev der enighed om, at de forskellige muligheder for at bevare eller nytænke beplantningen skulle gennemgås af den nuværende bestyrelse og forslag fremsættes til beslutning på dette års generalforsamling. Forten er et offentligt område, som kommunen passer. Flere beboere synes at træerne efterhånden er groet så meget til at det tidligere lyse og åbne samlingspunkt for landsbyen er blevet for mørkt og at nogle træer derfor må fældes, evt med genbeplantning af mindre træer. Det modsatte synspunkt er at træerne er sunde og pæne og derfor bør blive som de er. Bestyrelsen har diskuteret forskellige muligheder og fremlægger et forslag til generalforsamlingen om fældning af kastanjetræet. Vi har desuden modtaget et forslag fra et medlem (Annette Liebach og Poul Lüneborg) om fældning af to træer.

Vedr. trafiksituationen i Farum Landsby: bestyrelsen har i et brev mindet Furesø Kommune om at der i 2016 var enighed mellem foreningen, menighedsrådet og kommunen om det ønskelige i at etablere trafikdæmpende foranstaltninger ved de 3 ”indgange” til Farum Landsby. I budget 2016 var der i Furesø Kommune i første omgang afsat 100.000 kr. til projektet, som dog blev dog udskudt. På vores henvendelse i år modtog vi som svar at der trods tidligere tilsagn ikke var afsat midler hertil i 2017 budgettet. Vi genfremsætter forslaget næste år.

 

Vedr. fastelavnsfest: mange børn og voksne deltog og kirken var fyldt under den indledende fastelavnsgudstjeneste. Det er frivilligt, om man vil deltage i gudstjenesten, alle er velkomne til den efterfølgende tøndeslagning og kaffebord i præstegårdslængerne. Samarbejdet med menighedsrådet fungerer fint, menighedsrådet dækker en stor del af udgifterne og vi kommer med arbejdskraft til ophæng af tønder, pynt, borddækning, indhold i tønderne, oprydning mm. Da kirken er en del af Farum Landsby har vi fundet det naturligt at holde fastelavnsfesten sammen.

 

Vedr. ”frisk-op dagen”: her bliver der igen gået efter i krogene på skolepladsen, klippet, fejet, samlet affald og malet sten. De hvide sten er lidt af et kendemærke for landsbyen, besværlige, men flotte når de står nymalede og også en god hjælp, når trafikanter skal manøvrere på de smalle veje i vintermørket. Igen i år var det en vældig fin dag, hvor mange giver et nap med, og hvor der sluttes af med sodavand, øl, vin og grillpølser.

 

Vedr. høstfesten: vi var atter rimeligt heldige med vejret skønt den lidt sene dato. Der var lidt lavere deltagelse i år, men der blev alligevel gjort indhug i de lækre indkøbte bøffer og pølser. Deltagerne medbragte salater og desserter til deling. Dejligt, at der igen i år var god hjælp til opslagning og nedtagning af teltene og igen tak til Jan Asmussen for at opbevare de to telte i sin kælder.

 

Vedr. Farum Hovedgade: bestyrelsen er efter Bernts død og Anettes udtrædelse af bestyrelsen ikke direkte repræsenteret i den følgegruppe, der er med på sidelinjen i det store projekt vedr. renovering af Farum Hovedgade. Anette har dog deltaget i flere af vores møder for at holde os orienteret. Renoveringen er som bekendt i fuld gang, men det er stadig uklart (for os), hvordan den renoverede gade kommer til at se ud foran Akacietorvet, bl.a. i hvor høj grad træerne bliver bevaret eller genplantet.

 

Vedr. Naturpark Mølleåen: Området, som tidligere kaldtes ”Naturparken mellem Farum og Slangerup” blev i år officielt til en dansk naturpark. Vi inviterede i den anledning sammen med foreningen Furesø By og Land formand for ”Naturpark Mølleåens Venner”, Troels Brandt, til at holde et rigtigt interessant foredrag. Læs mere om den nye park og dens historie på: www.npmaa.dk. Bestyrelsen ønsker hermed igen at understrege, at Farum Landsby er beliggende i et ganske unikt naturområde.

 

Vedr. Farumgaard: der har været problemer med folks overholdelse af reglerne på stien gennem Farumgaard og dette har resulteret i, at ejerne midlertidigt har lukket adgangen. Der har været stillet forslag om en alternativ stiførelse, hvilket bestyrelsen har støttet i et brev til ejerne. Denne løsning er dog umiddelbart ikke i overensstemmelse med frednings-betingelserne, hvilket har fået sagen til at gå i hårdknude og videregivet til politiet. Vi kan derfor kun fra foreningens side håbe på en snarlig løsning, så vi igen kan gå tur igennem denne unikke del af Farum Landsby.

 

Bestyrelsens sammensætning i det forløbne år:

 

Jørgen Moltzen Kålundsvej 4, st.

Palle Vibe Kålundsvej 25

Bernt Søvej 1 B

Børge Svane Klosterskjul 7

Jette Larsen Kålundsvej 16

Tove Kjær Kålundsvej 1 A

Søren Christensen Kålundsvej 12

Lars Peter Hammel Kålundsvej 31

Finn Danielsen P.E.Rasmussensvej 1

Revisor: Steffen Skytte Kålundsvej 1 B

Revisorsuppleant: Ole Bill Jørgensen Kålundsvej 1 A

Repræsentant i Lokalområdernes Samvirke: Poul Lüneborg Kålundsvej 6 A

 

Beretning 2016

 

Bestyrelsen har i det forløbne år holdt 6 bestyrelsesmøder. Traditionen tro har vi holdt fastelavnsfest i samarbejde med menighedsrådet, ”frisk-op dag” med rengøring på skolepladsen og høstfest sidst i august.

 

Bestyrelsen har været repræsenteret i en følgegruppe, nedsat i forbindelse med renoveringen af Farum Hovedgade.

 

Bestyrelsen har afgivet høringssvar vedr. ”Arkitektur og Byrum – Farum Hovedgade” og ”Helhedsplan for Farum Hovedgade”, samt ”Forslag til naturparkplan for Naturpark Mølleåen 2017-2021”.

 

Vedr. fastelavnsfest: mange børn og voksne deltog og kirken var fyldt under den indledende fastelavnsgudstjeneste. Det er frivilligt, om man vil deltage i gudstjenesten, alle er velkomne til den efterfølgende tøndeslagning og kaffebord i præstegårdslængerne. Der var i år som noget nyt en tønde for voksne, som blev slået ned med stor ihærdighed. Samarbejdet med menighedsrådet fungerer fint, menighedsrådet dækker en stor del af udgifterne og vi kommer med arbejdskraft til ophæng af tønder, pynt, borddækning, indhold i tønderne, oprydning mm. Da kirken er en del af Farum Landsby har vi fundet det naturligt at holde fastelavnsfesten sammen.

 

Vedr. ”frisk-op dagen”: her bliver der gået efter i krogene på skolepladsen, klippet, fejet, samlet affald og malet sten. De hvide sten er lidt af et kendemærke for landsbyen, besværlige, men flotte når de står nymalede og også en god hjælp, når trafikanter skal manøvrere på de smalle veje i vintermørket. De sidste par år har det været en vældig fin dag, hvor mange giver et nap med, og hvor der sluttes af med sodavand, øl, vin og grillpølser. I år måtte vi have bud til Netto efter supplerende pølser og brød 2 gange. Vi glemte oprydning ved Doktorens Bugt, den skal med næste gang.

 

Vedr. høstfest: vi var atter heldige med det skønneste solskinsvejr, og mange mødte frem. De indkøbte 50 lækre bøffer forsvandt sammen med et ditto antal pølser. De medbragte salater og desserter var en fryd for øjet. Dejligt, at der i år var flere til at hjælpe med teltene og igen tak til Jan Asmussen for at opbevare de to telte i sin kælder.

 

Vedr. træer på forten: spørgsmålet blev taget op på sidste års generalforsamling, hvor der var enighed om, at beplantningen skulle nytænkes, således at forten igen kunne fremstå som en åben plads. Forten

er et offentligt område, som kommunen passer. Bestyrelsen har sendt et forslag til udtynding af bevoksningen til overgartneren og har modtaget et forslag til fældning fra forvaltningen. Bestyrelsen har modtaget en indsigelse til dette forslag og emnet bliver taget op på den kommende generalforsamling i november.

 

Vedr. trafiksituationen i Farum Landsby: bestyrelsen har fulgt op på tidligere møder med forvaltningen om emnet. I budget 2016 var der i Furesø Kommune afsat 1 million kr. til trafiksikkerhedsprojekter, herunder 100.000 kr. til projektet med trafikchikaner ved de 3 ”indgange” til Farum Landsby. Ved møde i Miljø-, Plan og Teknikudvalget 9/3 2016 valgte man desværre for os at udskyde projektet. Vi har fået tilsagn om, at det kommer på budgettet i 2017. Bestyrelsen har endvidere skrevet til borgmester Ole Bondo med opfordring til, at man fra politisk hold vil fremme sagen.

 

Vedr. Farum Hovedgade: bestyrelsen er repræsenteret i en følgegruppe, som er med på sidelinjen i det store projekt vedr. renovering af Farum Hovedgade. Input fra følgegruppen bliver i et vist omfang taget med i forvaltningens planlægning. Man er således nu indstillet på at fremme færdiggørelsen af området ved Akacietorvet før området ved Danske Bank. Selve renoveringen af vejbanen er planlagt til at starte i år og begynde hvor Lillevangsvej krydser Ganløsevejen. Det er planen, at hele vejbanen ud for Akacietorvet skal hæves til fortovsniveau, således at der bliver tale om en samlet plads. Der planlægges fartbegrænsning på Lillevangsvej til 40 km/timen og 30 km/timen hen over Akacietorvet.

 

Vedr. hjemmeside: efter flere års tilløb er det nu en realitet: www.farumlandsby.dk. Bestyrelsen håber, at hjemmesiden vil lette kommunikationen og være med til at styrke sammenholdet i landsbyen. Vi er opmærksomme på, at vi også har medlemmer, som ikke er så ”elektroniske”, hvorfor vi vil fortsætte med at uddele invitationer mm. i papirformat.

Beboerforeningens historie: foreningen blev grundlagt i 1974 og foreningens første formand var igennem flere år vores æresmedlem Birgitte Mandel. En gennemgang af foreningens historie er under udarbejdelse, men her skal det fremhæves, at foreningen i sin tid var initiativtager til 2 vigtige ændringer i landsbyen, nemlig lukning for gennemkørende trafik på Kålundsvej (udfor nr. 2 B) og etablering af sandstrand i Doktorens Bugt ved hjælp af sand fra børnehaven, -det brugte sandkassesand, som blev transporteret ned til stranden af foreningens medlemmer bevæbnet med trillebøre. Disse 2 initiativer er i dag en væsentlig del af landsbyens kvaliteter.

 

Vedr. Naturparken mellem Farum og Slangerup: bestyrelsen ønsker at henlede opmærksomheden på, at Farum Landsby er beliggende i et ganske unikt naturområde. De 4 kommuner (Furesø, Egedal, Frederikssund og Allerød), som er repræsenteret i naturparkens areal, er blevet enige om at ansøge om, at naturparken bliver en officiel ”dansk naturpark”. Det vil medføre ansættelse af en naturvejleder og formentlig nedsættelse af et naturparkråd samt en standardiseret mærkning. Området skal herefter hedde Naturpark Mølleåen. Læs selv på en meget informativ hjemmeside: www.fnv.dk som også rummer masser af fine turbeskrivelser, samt en fyldig redegørelse for Farum Landsbys historie.

 

Vedr. Farumgaard: bestyrelsen er orienteret om, at der er problemer i forhold til at bevare adgangen gennem den private gård og have, idet et tiltagende antal besøgende ikke respekterer skiltningen. Farumgaard er en væsentlig del af Farum Landsby og problemstillingen kan blive aktuel for den kommende bestyrelse.

 

Vedr. Doktorens Bugt: bestyrelsen har for nyligt modtaget et brev fra kommunen i forbindelse med en ønske fra en unavngiven borger om at få bygget en badebro, se hjemmesiden. Vi har endnu ikke afgivet svar.

 

 

Bestyrelsens sammensætning i det forløbne år:

 

Jørgen Moltzen, Kålundsvej 4, st.

Palle Vibe, Kålundsvej 25

Annette Liebach, Kålundsvej 6 A

Bernt, Søvej 1 B

Børge Svane, Klosterskjul 7

Palle Skovborg, Kålundsvej 16

Tove Kjær, Kålundsvej 1 A

Sabine Kirchmeier, Kålundsvej 2 B

Jette Larsen (suppleant), Kålundsvej 16

 

Revisor: Steffen Skytte, Kålundsvej 1 B

Revisorsuppleant: Ole Bill Jørgensen, Kålundsvej 1 A

 

Repræsentant i Lokalområdernes Samvirke: Poul Lüneborg, Kålundsvej 6 A

 

 

 

Beretning 2015

 

Bestyrelsen har holdt 6 møder samt et beboermøde vedr. kommunens høring om parkeringsfri zone i Landsbyen. Derudover har bestyrelsen afholdt Fastelavnsfestsammen med Kirken, forårs ”frisk op” dag omkring Forten samt Høstfest.

 

Bestyrelsen har ligeledes deltaget i Borger- og Udvalgsmøder vedr. arkitekturpolitik og Hovedgadens renovering.

 

Bestyrelsen har endvidere haft kontakt/afholdt møder med Farum Kirkes menighedsråd, Furesø Kommunes Tekniske Forvaltning (Miljø-, Plan- og Teknik) samt lederen af Kommunens Gartnerafdeling Christina Kastrup Madsen.

 

Som tidligere er ansvaret for mødeholder og formand gået på skift mellem bestyrelsesmedlemmerne. Børge Svane er fortsat Kasserer og Kontaktperson.

 

Vedr. Fastelavnsfest: Samarbejdet med Kirken fungerer rigtig godt. 5 tønder er det blevet til. De dækker forskellige aldersklasser fra 0-3 år og til en ”oldetønde”. Der møder mange udklædte børn op og flere forældre kommer også udklædte. Inden tøndeslagningen afholdes en Familiegudstjeneste i Kirken og derefter går man i procession fra Kirken og ind på pladsen foran Præstegården. Arrangementet afsluttes med servering af Fastelavnsboller, kaffe/te og juice i præstegårdslængerne.

 

Vedr. ”Frisk op” dagen: Mange deltog og der blev virkelig gået til den. Dog glemte vi ”stranden”. Det husker vi til næste år. Vejret var med os og vi havde en dejlig aktiv eftermiddag.

 

Vedr. Høstfest: Meget vellykket. Tilslutningen var stor. Vi vil gøre et forsøg på at få etableret et festudvalg og lidt flere hjælpende hænder. Desuden vil vi have en stak girokort og lidt oplysninger om foreningen klar til udlevering i håb om at de, der deltager i

høstfesten og som ikke er medlemmer kunne formås til at blive det.

 

Vedr. Beplantning: Foreningen har holdt flere møder med forvaltningen for at få dem til at håndhæve pleje- og beplantningsplanen for området. Det holder hårdt, men det er dog lykkedes at få lovning på at flere træer i området vil blive beskåret i henhold til planen. Imidlertid er vi for nylig blevet gjort opmærksom på at P.E. Rasmussensvej er overgået fra kommunalvej til privat fællesvej, hvilket betyder at beboerne skal beskære og vedligeholde vejens træer. Foreningen undersøger nærmere om det er rigtigt og i så fald hvornår det er sket.

 

Vedr. parkering og trafikdæmpning: Arbejdsgruppen (Bernt, Annette og Poul Lüneborg, nu udvidet med Sabine og Lars Peter) sendte i nov. 2014, sammen med menighedsrådet ved Marianne Kirchhoff, brev til kommunen med anmodning om, at vores ansøgning om parkeringsfri zone og trafikdæmpning i Farum Landsby blev taget op til fornyet behandling.På møde i Miljø-, Plan- og Teknikudvalget 5. februar 2015 blev anmodningen imødekommet, og sagen blev taget op igen. Som det ser ud nu, er der mulighed for, at udgifterne til trafikdæmpning i Farum Landsby kommer med i en samlet bevilling for 2015 til flere trafiksikkerhedsprojekter.

 

Beboerne i lokalplanområdet for Farum Landsby modtog i sommerferien en høringsskrivelse fra forvaltningen, hvor man skulle svare ja eller nej til parkeringsforbud i Landsbyen. Bestyrelsen fik arrangeret et beboermøde d.10.august 2015, hvor mindre end halvdelen af beboerne var mødt op. På mødet var der overvejende modstand mod parkeringsforbud, men tilslutning til trafik- og fartdæmpende

foranstaltninger. Bestyrelsen oplyste på mødet, at høringsskrivelsens meget kategoriske udformning ikke var udtryk for bestyrelsens holdning i sagen. Se vedlagte høringssvar.

 

Arbejdsgruppen har d. 20/10-2015 haft et møde med repræsentanter for forvaltningen, hvor man så positivt på forslag om trafikchikaner ved de 3 ”indkørsler” til landsbyen, Kålundsvej ved. Farum Hovedgade, Søvej mellem Kålundsvej nr. 8 og Det Hvide Center samt Kålundsvej vest for den nyanlagte P-plads. Vedr. parkering vil forvaltningen undersøge, om man har mulighed for at medvirke til at finde løsninger vedr. parkering for Åge Lindemands lejere, adgang til eget P-areal for Kålundsvej 8 samt mulighed for at benytte Det Hvide centers P-pladser uden for butikkernes åbningstider. Vi afventer tilbagemelding fra forvaltningen.

 

Vedr. Farum Hovedgade: Bestyrelsen er repræsenteret i en følgegruppe vedr. Farum Hovedgades renovering. Formålet med gruppen er at give inspiration, ideer og kommentarer til arbejdet med at gøre Farum Hovedgade mere tryg og mere attraktiv for alle trafikantgrupper. Kommunen har indtil videre haft et arkitektfirma ”Gehl Architects” til at udarbejde et notat med byrumsmæssig perspektivering af trafikale scenarier. Kommunen har udarbejdet et forslag til trafikdæmpning på den smalle strækning mellem

Farum Gydevej og Kålundsvej hvor der er meget lidt plads til cykler og gående, men samtidig er den strækning på hovedgaden, hvor der ikke er registreret uheld. Forslaget går på at lave en vejindsnævring med plads til én bil ad gangen. Bestyrelsen er lidt utilfreds med at Kommunen bryder tiltagene ned i bidder i stedet for at starte med en overordnet plan og at man anvender udefrakommende konsulenter. Bestyrelsen mener, at det ville gavne byerne i kommunen hvis, der blev ansat en stadsarkitekt.

 

Etablering af hjemmeside: for tiden arbejdes der på etablering en hjemmeside om foreningen og vores aktiviteter.

 

 

 

 

Beretning 2014

Bestyrelsen har holdt 5 møder på skift mellem bestyrelsesmedlemmerne.

 

Kontakter: Bestyrelsen har i årets løb haft møder eller kontakt med: Farum Kirke v. Jan Asmussen og menighedsrådet, kommunens gartnerafdeling, Furesø By og Land, Lokalområdernes Samvirke samt Furesø Kommune.

 

Arrangementer:

 

Fastelavnsfest sammen med Farum Kirke, hvor foreningens indsats primært var på det praktiske område. Et stort antal børn og voksne var til stede og i højt humør. Arrangementet tåler gentagelse, måske med lidt mere koordineret indsats i forhold til de mange udklædte børn.

 

Frisk-op- dag på skolepladsen i maj måned havde fin tilslutning og har udviklet sig til en hyggelig forårssammenkomst. Kommunen havde forinden slået græs rundt om stenene, hvilket gjorde det nemmere at male.

 

Drageflyvningsdagen blev aflyst pga. vejret.

Loppemarked blev afholdt på skolepladsen i juni, organiseret af aktive beboere, men ikke i foreningens regi.

 

Høstfest sidst i august havde meget stor tilslutning, så vi kunne glæde os over, at foreningen nu har 2 festtelte, som kan slås op sammenhængende. Bestyrelsen har nedfældet nogle retningslinjer for privat leje af teltene, disse kan fås ved henvendelse til kasserer Børge Svane. Teltene opbevares p.t. hos sognepræst Jan Asmussen.

 

Troels Brandt, formand for foreningen Naturparkens Venner og medforfatter til værket Furesø Historien holdt i september et spændende foredrag om Farum Landsbys historie. Arrangementet blev holdt i samarbejde med Jan Asmussen og det store lokale i sognegården var proppet til sidste ståplads.

 

Bestyrelsen har udarbejdet sit bidrag til Lokalområdernes Samvirke, som udsender et kompendium i anledning af de kommunale planer om udarbejdelse af en arkitekturpolitik. Kompendiet indeholder bidrag fra 7 af kommunens lokalområder, samt opfordring til nedsættelse af et arkitekturråd. Det forventes færdigt inden årsskiftet. Poul Lüneborg er foreningens repræsentant.

 

Ansøgningen om parkeringsfri zone i Farum Landsby og trafikdæmpende foranstaltninger på Søvej/Kålundsvej endte i efteråret 2013 med at blive afvist i det politiske udvalg. Bestyrelsen har taget sagen op igen i samarbejde med kirkegårdsudvalget under Farum Menighedsråd og fremsender brev til Furesø Kommune.

 

Vedr. pleje af træer og grønne områder: bestyrelsen har kontakt med gartnerafdelingen, indtil videre er især plejen af de efterhånden mange store træer ikke foregået som aftalt i den foreliggende plejeplan. Der er ikke noget nyt vedr. stendiget langs Kålundsvej vest for Kirken.

 

Bestyrelsen har udnævnt Birgitte Mandel som foreningens æresmedlem i anledning af hendes 90 års-fødselsdag og med baggrund i Birgittes store engagement i foreningen og i Farum Landsby.

 

Bestyrelsens sammensætning i det forløbne år:

 

  • Peter Laub Farum Hovedgade 76
  • Palle Vibe Kålundsvej 25
  • Annette Liebach Kålundsvej 6 A
  • Bernt Søvej 1 B
  • Børge Svane Klosterskjul 7
  • Palle Skovborg Kålundsvej 16
  • Tove Kjær Kålundsvej 1 A
  • Bo Vestergaard Kålundsvej 34
  • Jette Larsen (suppleant) Kålundsvej 16
  • Revisor: Lars Wilms Garnisonsvej 54
  • Revisorsuppleant: Steffen Skytte Kålundsvej 1 B

 

 

Beretning 2013

 

Bestyrelsen har afholdt 7 møder og har været arrangør af fastelavnsfest med tøndeslagning, forårs ”frisk op”-dag omkring Forten samt høstfest. Herudover har bestyrelsen haft kontakt til/ møder med menighedsrådet, Furesø kommunes forvaltning, børnehaven skomagerbakken og leder af kommunens gartnerafdeling Christina Kastrup Madsen. Som tidligere er ansvaret som mødeholder og formand gået på skift mellem bestyrelsesmedlemmerne. Børge Svane er fortsat kasserer og kontaktperson.

 

Vedr. fastelavnsfest: fin deltagelse med ca. 40 fint udklædte børn. Bestyrelsen overvejer, om et fastelavnsarrangement til næste år evt. skal afholdes i samarbejde med kirken, som havde tøndeslagning samme dag.

 

Vedr. ”frisk op”-dag: mange deltog og havde en hyggelig eftermiddag med grillpølser mm.

 

Vedr. høstfest: tilslutningen var stor og vejret var med os. Bestyrelsen har indkøbt endnu et festtelt, begge telte opbevares nu hos sognepræst Jan Asmussen, stor tak for det. Begge telte kan lejes billigt af foreningens medlemmer ved kontakt til kassereren.

 

Vedr. beplantningen: beboer i Kålundsvej nr. 4 har anmodet kommunen om tilladelse til at fælde et meget stort birketræ, som står i en meget lille have for derefter at plante et kirsebærtræ. Træet er registreret som bevaringsværdigt. Bestyrelsen har givet sin opbakning til ansøgningen. Bestyrelsen har ved Bernt haft kontakt til leder af gartner afdelingen, Christina Kastrup Madsen, vedr. beskæring af flere store vejtræer. Vi

har endvidere gjort opmærksom på, at flere af træerne på Forten er ved at vokse sig alt for dominerende og skyggende. Gartnerafdelingen overvejer en løsning.

 

Vedr. parkering og trafikdæmpning: den aftalte forsøgsperiode med P-forbud på den lukkede del af Kålundsvej og vejbump på begge sider af krydset Søvej/ Kålundsvej blev afsluttet med endnu en beboerhøring, hvorunder der kun kom ganske få indsigelser. Til trods for, at langt størsteparten af beboerne har været positive over for projektet, har man i Miljø-, Teknik- og Erhvervsudvalget på møde

 

12.september 2013 besluttet ikke at støtte ordningen, hvorfor forvaltningen bebuder fjernelse af skiltning og bump. I skrivende stund er skiltningen fjernet, men ikke vejbumpene. Bestyrelsen er forundret over, at man ikke kan tillade et parkeringsforbud på 70 m af en i forvejen lukket vej og at man sender trafikdæmpende tiltag i ”syltekrukke” i stedet for at drage nytte af de indvundne erfaringer. Bestyrelsen foreslår, at der arbejdes videre med sagen efter generalforsamlingen.

 

Vedr. opførelse af nye sognegårdslænger: bestyrelsen har sammen med ”By og Land” indsendt høringssvar vedr. bygningsmæssige detaljer i det fremlagte forslag til nybyggeri. Byggeriet blev endvidere drøftet på møde 4.juli 2013 med daværende formand for menighedsrådet, Poul Winckler, og 2 andre medlemmer af menighedsrådet. Byggeriet forventes færdiggjort i 2014 og vil ifølge planerne komme til at fremstå som

 

”staldlænger” i højere grad end de nedbrændte bygninger. Bygningerne bliver hvide med stråtag.

 

Vedr. stendiget langs med Kålundsvej og markerne: Naturfredningsforeningen har klaget over Furesø Kommunes tilladelse til at gennembryde det fredede dige med det formål at skaffe adgang for landbrugsmaskiner direkte fra Kålundsvej. Den tidligere adgang er blevet blokeret af den ny parkeringsplads vest for kirken. Bestyrelsen har fulgt sagen og overvejer at tage initiativ til et fælles projekt med de involverede foreninger og menighedsrådet med det formål at få diget restaureret og gjort mere synligt samt undgå yderligere forfald og tilgroning.

 

Vedr. sammenslutningen ”Lokalområdernes Samvirke”: Foreningens repræsentant har været Poul Lüneborg, desuden deltager Bernt som formand for ”By og Land”. Sammenslutningen har bl.a. holdt møde 10. april 2013 med borgmester Ole Bondo, direktør Niels Thygesen og centerchef Lene Mårtensson. På mødet er bl.a. drøftet efterlevelse af lokalplaner og samarbejdet med forvaltningen, som flere medlemmer af sammenslutningen oplever som ikke altid lige nem. Bestyrelsen vurderer, at beboerforeningen fortsat bør være repræsenteret i sammenslutningen, som er et godt forum til at høre om andre lokalforeningers erfaringer og projekter.

 

Vedr. bevaringsfonden: efter flere års tovtrækkeri med kommunen er fonden nu fungerende under navnet

 

Furesø Bevaring. Ansøgning om lån: se www.furesoemuseer.dk under FURESØ BEVARING.

 

Diverse: foreningen har fortsat et fint samarbejde med ”Furesø By og Land”, Hvor Bernt er formand.

 

Desuden deltager vi i miljørådets møder.

 

Bestyrelsen har været i dialog med enkelte beboere især i forbindelse med sagen om p-forbud og vejbump.

 

Bestyrelsen har den holdning, at vi i videst muligt omfang bør stå sammen om beboerforeningen, idet enkeltpersoners henvendelser til forvaltningen i høj grad besværliggør samarbejdet. Vi vurderer, at den fine tilslutning til både fastelavnsfest og høstfest er udtryk for, at flertallet af beoerne her er glade for en vis grad af fællesskab og ”kendskab til din nabo”, og håber at dette også vil komme til udtryk i medlemstallet.

 

Bestyrelsen overvejer at genoptrykke Birgitte Mandels hæfte ”En tur i gamle dages Farum”. Indtil videre mangler vi finansiering. Hæftet vurderes at kunne interessere ikke mindst for nye tilflyttere. Desuden overvejes oplysende skilte til belysning af Farum Landsbys historie og særlige geografi.

 

Bestyrelsen har afgivet høringssvar til den aktuelle kommuneplan 2013.

 

Bestyrelsens sammensætning i 2013:

 

  • Peter Laub Farum Hovedgade 76
  • Palle Vibe Kålundsvej 25
  • Annette Liebach Kålundsvej 6 A
  • Bernt Søvej 1 B
  • Børge Svane Klosterskjul 7
  • Palle Skovborg Kålundsvej 16
  • Tove Kjær Kålundsvej 1 A
  • Jette Larsen (suppleant) Kålundsvej 16
  • Revisor: Lars Wilms Kålundsvej 34
  • Revisorsuppleant: Carsten Kjær-Andersen